Procházka na Dívčí kámen

Na krásnou jihočeskou zříceninu můžeme dojít z různých výchozích bodů. Každý si může vybrat délku a náročnost pěšího výletu podle schopností účastníků, časových možností, počasí nebo momentální nálady. Z Českých Budějovic dojedeme do Holubova, do Třísova nebo třeba do vesnice Kroclov. Cesta autem do výchozích bodů trvá vždy okolo dvaceti minut a parkování je možné na návsích. Třísov a Holubov nabízí i vlakové spojení a také je zde možnost občerstvení.

Holubov

Z Holubova dojdeme na zříceninu podél Křemžského potoka po žlutě značené zpevněné cestě za pouhé dva kilometry. Krátká a jednoduchá cesta je vhodná i pro malé děti a kočárky nebo starší výletníky včetně invalidních vozíků. V polovině cesty ještě můžeme přejít po mostku a posilnit se v restauraci Hamr.

Třísov

Cesta na Dívčí kámen z vlakové zastávky Třísov, kde se nachází i parkoviště, je dlouhá jenom jeden a půl kilometru a zabere nám asi třicet minut. Trasa vede po červené turistické značce po asfaltové a pak po lesní cestě. Krátkou procházku s malým převýšením zvládnou i malé děti, kočárek také projede.

Kroclov

Chceme-li si užít delší procházku, můžeme zaparkovat v obci Kroclov. Cesta pěšky je dlouhá asi čtyři kilometry, ale připočítáme-li prohlídku zříceniny a zpáteční cestu, je to pro rodinu s malými dětmi téměř celodenní výlet. Z prostranství na návsi, kde je možnost parkování a turistický přístřešek s velkou mapou, se vydáme z kopce dolů. Projdeme kolem dvou domů a na křižovatce odbočíme  doprava na polní nezpevněnou cestu. Pokračujeme mezi loukami s krásným výhledem na panorama Blanského lesa s nejvyšším vrcholem Kleť. Na okraji lesa odbočíme zase doprava a pokračujeme podél potoka lesem pořád dolů až se napojíme na červeně značenou turistickou stezku, která vede podél Vltavy. Až ke zřícenině procházíme Přírodní památkou „Vltava u Blanského lesa“. Zvláště před jarním olistěním stromů je zde lesní podrost pestře zbarvený koberci květů sasanky hajní a pryskyřníkovité, jaterníku podléšky, plicníku lékařského, křivatce žlutého, orseje jarní a dalších světlomilných jarních bylin.

Dívčí kámen

Rozsáhlá zřícenina je na vysoké skále kolem dokola obehnaná zdí. Přístupná je od rána do večera po celý rok. Pro dospělého je obyčejné vstupné 70,-Kč, lze uplatnit různé slevy. Můžeme si prohlédnout několik nádvoří a bývalých sálů, zachovaly se místy i vysoké zdi s okenními otvory. Uvnitř zříceniny a kolem obvodových zdí nás provází nádherné výhledy do okolí. Na nejvyšší bod s dřevěnou vyhlídkovou terasou vedou strmé kamenné schody. Je zde několik možností posezení na lavicích, část z nich kryté přístřeškem. Skalnatý vrchol obtéká Křemžský potok se zajímavými historickými terasami. Pod hradem u potoka je velké travnaté prostranství s ohništěm a lavicemi a hřiště pro děti s kvízy a hrami o přírodě. Je možné téměř až pod zříceninu dojet autem, ale mnohem zábavnější je dorazit do cíle alespoň krátkou pěší procházkou.